tirsdag, januar 05, 2010

Javel, godt nyttår!

Oj, nå var det jammen lenge siden. Skulle gjerne sagt at det ikkje har skjedd så mye, men det har jo vært jul, så selvsagt har det skjedd mye.

Hadde en kjempekoselig julaften hos far på Tjøstheim i år. Far hadde til og med slaktet en sau for anledningen, og bedre pinnekjøtt tror jeg faktisk ikke jeg har smakt. I tillegg så smaker det litt ekstra godt når det ligger ekstra mye arbeid i det enn ellers. Og vi spiste og spiste, og 1. juledag sto far opp og var utslitt etter all bearbeidingen magen hadde bedrevet den natten.

Det som måtte skeie ut fra de tradisjonelle juletradisjonene i år må være mandelen i grøten, som ble - på grunn av allergi - byttet ut med en klinkekule i riskremen. Spenningen steg da hver enkelt prøvde å lytte til en liten lyd av glass mot skei da vi forsynte oss, men ble like fort ødelagt da lille Karina satt med fingeren oppi skålen sin og lurte på hva i all verden den glasskula var der for. Så mye for den store gjetteleken om hvem som skjulte den store premiekilden under tunga! På sett og vis var det vel egentlig heldig at Karina fikk premien, ettersom hun allerede to timer før hadde vært i skapet til mor og slukt i seg halve premiegrisen før middagen i det hele tatt begynte.

Jeg fikk fotostativ til jul! Selv om jeg hadde vært med og valgt det ut selv på forhånd, var det likevel spennende å endelig ha det liggende innpakket i hendene. Dermed ble det oppstilling foran juletreet med hele den slitne og mette gjengen, for å få et bilde av hele familien Lerstøl. Nedenfor ser du hvordan det ble.

Jul er jul, og det blir mye farting fram og tilbake i jule- og middagsselskaper, både sør og nordover. Folk klager på den hektiske førjulstida, men jeg må jo si at selv synes jeg romjula er mye mer hektisk. Og all den maten du må spise! En står opp, har en lang god frokost -siden en tross alt har fri uansett, kler seg, reiser på besøk og spiser en lang god middag, tar en runde rundt juletreet, og småspiser kaker og drikker kaffe resten av kvelden. Utslitende! Men også veldig koselig da. Spesielt når jeg ikke får sett slekta så mye ellers.

Legger ut noen glimt fra jula, og noen svangerskapsbilder jeg nettopp tok av Maiken. To fotooppdrag på en jul er jammen ikke verst!

Og (et litt forsinket) GODT NYTTÅR til dere alle!











Frokostbordet julaften

Karina har funnet premien til grøten...

Jone



 "Ka gjør den i desserten min..?"

Siri

Nissens lille hjelper...

Den opplagte familien Lerstøl!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar