lørdag, september 18, 2010

Ankomst: Swansea

Da var jeg kommet meg vel fram til Swansea! Reisen gikk så glatt som den kunne gått, ingen problem verken her eller der. Kom fram ved 21.30-tida onsdag kveld, og betalte taxien 40 kr for å frakte meg hjem. OK pris det! Jeg holdt på å gi securitymannen som skulle vise meg rommet mitt hjerteinfarkt, da han med friskt mot tilbudte seg å hjelpe meg med den ene kofferten min opp. Han var greit anpusten da vi kom frem. Rommet mitt er på ca 2,5 x 5 meter inkludert bad, og har det meste: seng, skap, pult, stol, hylle, ovn og oppslagstavle. Kjøkkenet deler jeg med fire andre, hvorav tre har flyttet inn til nå. Vi tipper sistemann kommer i morgen.

Og ja, det kryr av nordmenn her. Den første studenten jeg traff på var faktisk fra Norge. Min nærmeste nabo, Ingeborg, kommer fra Troms, rett over gangen bor Tina fra østlandet og så Lisette fra Sverige. Ser ikke ut til at jeg får praktisert så mye engelsk i hjemmet med det første, med mindre sistemann i morgen smeller til med en utenforskandinavisk opprinnelse. Det hadde jo vært litt gøy! Uansett er det en gjeng kjempekjekke folk jeg har truffet til nå.

I går var vi på International students welcoming. Vi ble kjørt til Townhill Campus, som er et lite stykke unna, og fikk høre litt om livet på skolen, hvem man kunne spør om råd og hjelp, og generell info om Swansea. Føler meg veldig godt tatt i mot, og gleder meg utrolig mye til mandag - første skoledag!
Ellers så var jeg og tre venninner ute og testet publivet i Swansea i går, og jeg lærte nesten å telle til ti på walisisk! Jeg har også fått handlet inn det viktigste jeg trenger for å overleve, og det for en slikk og ingenting. Utrolig billig med det aller meste her. Nå er gryter, tallerkener, bestikk, håndkler og oppbevaringsplasser i boks. Eneste bomkjøpet jeg har gjort til nå, er vannkoker. Vi har nemlig en egen spring med kokende vann på kjøkkenet. Til å fylle opp tekoppen med, liksom. Jeg er litt småfascinert.

Swansea er en veldig stor by egentlig, og jeg har ikke helt klart å orientere meg her ennå. Lommekartet er trygt med meg i veska, for å si det slik. Jeg og to venninner var på en liten joggetur i dag, og vi løp ned til stranda. Jeg fikk frysninger over hele meg. Langstrakt langs hele kysten, og med sykkelsti langs hele promenaden. Det var rett og slett nydelig. Her kan jeg trives! Jeg gleder meg til de neste tre årene.

Legger ut litt bilder fra plassen i morgen:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar