mandag, oktober 06, 2008

Oppdatering fra våren i Bahia

Tiden flyr! Hva mer kan jeg si? Den siste uka har det skjedd så mye! Sist tirsdag hadde vi egentlig tenkt oss på samba i gatene i Pelourinho, men så fikk vi høre rykter om Beatleskveld på ene pizzaplassen i Rio Vermelho (der hvor pousadaen ligger). Og en Beatleskveld i Sør-Amerika er ikke ofte! Så dette måtte vi få med oss, og med litt konsentrasjon så klarte en faktisk å skjelne teksten. Ikke verst! Det som er gale er at nå har jeg vært her i over en måned, og enda ikke klart å få med meg en tirsdagssamba i Pelourinho.
Idrettsjentene måtte jo også få utfordre Brasil, og sist fredag vant vi en overlegen seier mot noen hissige små damer! 8-1 ble stillingen til slutt. Jeg spilte selvfølgelig ikke, så det var en vel fortjent seier!

Sist uke ble vi altså ferdige med sandvolleyball, som vi hadde holdt på med i to uker. Tror jeg med sikkerhet kan si at dette faget er en av mine topp to favoritter. Vegard Høidalen var trener, og jeg tror faktisk jeg forbedret meg litt i løpet av de to ukene. Lørdag var tiden inne for volleyballturnering, og selv om Ida og jeg ikke var, heh, blant de aller flinkeste, så ble vi med likevel! Deltakelse er viktig! Det ble altså en lang dag å sitte i sola, og resulterte i en del solbrente kropper som tuslet hjemover i to-tiden.

Da var altså sandvolleyball og capoeira over, og det mest spennende faget av alle sto for tur; fotball. Rinaldo, fagansvarlig på gateway college Salvador, er da mesteren på området. Vi har allerede hatt to timer med fotball, og jeg føler ikke på nåværende tidspunkt at Rinaldo og jeg kommer til å bli særlig venner.
Som erstatter for Vegard, kom Eivind, vår nye treningslære- og grunntreningslærer. Han er fra Nedstrand, av alle plasser, og har allerede klart å gi de fleste studentene kraftig gangsperr etter sine siste tre treningsøkter (3000m, makspuls-test, 45 min. joggetur på sone 3). Jeg har ikke fått deltatt på noe av dette enda, da mine nye, blå fotballsko ga meg såpass store sår på føttene at jeg ikke klarer å gå med sko.

På mandag bestemte jeg meg for å være litt veldedig, og slengte meg på et av forslagene til senterledelsen. Jeg sto opp tidlig og tok buss til bydelen Amaralina, ti minutter utenfor Ondina. Her hoppet jeg av ved en sko som het Centro Municipal de Arte-educacao e Cultura Mario Gusmao, hvor Scott fra New York, Raol fra India og Nathan fra Perth møtte meg. Veldig greit at det var noen til å oversette for meg der. Opplegget var i forbindelse med Barnas Måned, og etterhvert kom det tuslende inn eleve brasilianske barn i klasserommet. Her hjalp jeg dem med å lage drage, som alle dekorerte med farger og lagde haler til. På hver sin drage skrev alle barna på et ønske, og etterpå gikk vi ut på stranda for å fly med dem, og på den måten sende ønskene til himmelen. Mange av barna hadde skrevet på "paz". Nathan fortalte meg at det betyr peace. Etterpå gikk vi opp i dansesalen, og Raol lærte barna (og meg) den improvisatoriske rytmens gleder. I dansesalen hang det forresten en kopi av bildet "Livets dans", av Edvard Munch. Det var tydelig at ungene syntes det var stas med en fra Norge på besøk, det fortalte flere på slutten av dagen satte vi oss i en stor ring og snakket om hvilke inntrykk vi hadde fått. En veldig vakker opplevelse.

Senere samme kveld skulle hele danseklassen, dvs alle 7 studentene som har dans, på danseshow i forbindelse med kurset. Dette showet hadde blitt avlyst uten at gateway hadde fått beskjed om det, så i stedetfor spanderte gateway middag på alle på fiona pizza, i det finere strøket Bahia Marina. Veldig trivelig kveld! I går var vi og tok mål til dansekostymene som skal sys til showet vårt, blir spennende å danse hele koreografien i rett antrekk! Jeg gleder meg!

Til nå har jeg også hatt to gitartimer, og det går bra selv om Remy og Erlend, som jeg tar timer med, er på et helt annet nivå enn meg. Oskar i klassen min er også veldig dyktig på gitaren, og har gått med på å lære meg et par triks, og det er alltid gøy! Hvis det er noen som savner bilder her ifra, så skal jeg prøve å laste opp noen en dag nettet er på sitt beste, men til da kan dere jo gå inn på gateways hjemmesides nyhetsarkiv, hvor det legges ut oppdateringer og bilder med jevne mellomrom.

http://www.gatewaycollege.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar