torsdag, november 20, 2008

Nå nærmer det seg...

Det kan visst regne i Brasil også. Nå er klokka fem over ni, jeg har nettopp spist frokost og satt meg ved bordet med alle skolesakene, og ute regner det. Ikke at det gjør noe, for jeg skal jo bare sitte inne og lese til eksamen i treningslære hele dagen uansett. Nesten hele dagen i alle fall.
Klokka tre vil jeg gå til min siste danseøvelse her i Salvador, og klokka sju smeller det til. Da skal vi vise hva vi har lært, i form av et afro-brasiliansk danseshow, hvor hele Gateway College skal være publikum. Det betyr at det vil sitte cirka hundre personer i salen, og de vil se opp på scenen, på oss. Jeg er så nervøs, jeg kjenner jeg blir helt skjelven i kroppen bare av å tenke på det. Sist gang jeg sto foran en folkemengde gikk det, for å si det mildt, ikke særlig bra. Og da var det bare 40-50 personer, i min fars bryllups-/femtiårs-/odelsrettsfest bare to dager før jeg reiste ned hit. Håper på bedre prestasjoner i dag da!

Ellers så har det blitt lite tid til blogging i det siste, noe som har sin naturlige årsak: eksamen. En kort oppsummering kommer likevel, så skal jeg prøve å være flinkere til blogging når jeg har fått eksamen under kontroll.

Jeg har flyttet! Sist fredag pakket jeg tingene mine og dro til Farol Barra Flat, og hoppet oppi den ledige senga hos Marianne. Her bor jeg i en større leilighet, med eget kjøkken og plass til å bevege seg på! Herlig forandring fra det lille hotellrommet på Oceanico. Sist uke var vi også på ferie, da reiste jeg, Marianne, Mikael, Ida og Anne Marit til Diamantina, og bega oss ut på en firedagers fjelltur. Mer om denne turen kommer senere. Salvador har tatt av på julepyntingen, en prosess som begynte allerede i midten av oktober. På senteret i Barra har de laget til en hel nisselandsby, med et cirka ti meter høyt juletre i sentrum. En skulle jo trodd julestemningen for en nordmann i Brasil skulle være betraktelig vanskeligere å opparbeide, men jeg må si de har gjort en god innsats! I gatene utenfor senteret er det til og med satt opp lykter som ligner på polkastenger, med sløyfer og granbusker som dekor. Jeg gleder meg så ufattelig mye til jul nå, til å komme hjem til kalde Norge, midt i den travleste førjulstida, og bare nyte smaken av det tradisjonsfyllte jule-Norge.

Noe som vil gjøre hjemkomsten min enda bedre, er at jeg får selskap på flyet hjem fra Oslo. Ingebjørg vil møte meg på Gardermoen, og holde meg i hånda i det vi lander på Sola flyplass, idet jeg setter beina på rogalandsk jord for første gang på over tre måneder, 11. desember klokka halv seks.


Men før den tid er det danseshow, treningslæreeksamen allerede om en uke, og rett på praktisk aktivitetslæreeksamen uka etterpå. Jeg har nok å ta tak i, og tiden vil fly, det vet jeg. Husk å krysse fingrene for meg i kveld da, og at jeg alltid setter pris på en tilbakemelding hjemmefra! :)



Roald Øyen fikk oss i julestemning da vi traff på han og NRK i gamlebyen en lørdag. Trivelig type!

F.v: meg, Mari, Roald, Ida, Marianne

3 kommentarer:

  1. Her snør det:D:D Kjempe fint:) skikkelig julestemning

    SvarSlett
  2. På Tjøstheim er det 3 kalde og 10 cm snø så vi skal være klar til å få deg heim. Dessuten, dersom du gjør det bare halvparten så godt som du gjorde på festen heime, blir det dundrende suksess på dansen.

    Klem fra ditt faderlige opphav

    SvarSlett
  3. Hei Goll!
    Ja, nå begynne eg verkeligt å gleda meg te du komme heim!!! Ska prøva laga skikkelig julestemning te du komme, men det spørs om det blir så heavy så de har det i Brasil! Uansett, lykke te med eksamen og NYT dei siste vekene der nede!Her e det snø og kaldt! Skikkelig julestemning idag!
    Hilsen ditt moderlige opphav ;)

    SvarSlett