tirsdag, november 16, 2010

I´m Norwegian, I´m not stupid

Som sikkert noen av dere hjemme fikk med dere, så var 50.000 av Uk´s studenter samlet i London på onsdag for å demonstrere mot regjeringens kutt i studiebudsjettet, høyere avgift og så videre. Det ble til en voldelig demonstrasjon, og på torsdag fikk vi i oppgave til Visual studies å ha med et bilde som passer til tittelen ´protest´.

Jeg hater å tolke bokstavelig, så jeg valgte meg et bilde av Sally Mann, en av mine yndlingskunstnere. Bildet heter Candy Cigarette og er av datteren hennes Jessie. Derfor ble jeg også litt satt ut da jeg kom til timen og så alle bildene de andre studentene hadde hengt opp - alle var av demonstrasjoner. Siden jeg hadde glemt igjen printen min i biblioteket kvelden før fikk jeg ikke hengt bildet mitt opp, men det var med på minnepinnen. Så ble jeg skikkelig stresset og tenkte at dette blir fælt, dette blir flaut, nå blir jeg nødt til å snakke mye for å forklare hvorfor jeg har valgt akkurat dette bildet. Det positive var at Hamish kommenterte at det ikke var noen som hadde tenkt på kunstneres protester, det negative var at det ikke ble nok tid til å vise bilder som ikke var blitt printet ut og hengt opp på veggen. Så med andre ord så ble det ikke tid til noe kunstnerisk liksom-debattinnlegg fra meg uansett. 

Noe av det jeg liker spesielt godt med kurset mitt er at det fokuserer så mye på nettopp kunst. Det er ikke bare foto, men kunstfoto. Det er så mye mer, det er et så mye videre spekter innenfor hva en kan gjøre. I dag var jeg rundt og så på andreklassingenes utstillinger, som alle åpnet i dag. Utrolig mye kreativt arbeid, og kanskje ikke akkurat det stereotype av hva en ville forestilt seg når en tenker på ordet fotoutstilling

Vi på første året har nettopp blitt ferdig med første workshop, som for min del var studiolighting. Her var det mye teknisk ute og gikk, og veldig mye lærerikt. Det var også den tidligste forelesningen i uka, så det ble litt ekstra vanskelig å holde tunga beint i munnen. Stakkars tutor Paul prøvde seg på den ene morsomheten etter den andre for å holde på oppmerksomheten vår, da er det jammen ikke lett å være norsk og bare forstå en tredjedel av småkommentarene som popper opp. Som for eksempel da han fortalte oss om red head-light, en lampe som er på 1000kw. Og hva kaller de så en lampe på 2000kw? En blondie. 
-Å, sier Mark fra fotojournalistikk, jeg trodde en blondie var et dimmet lys. *spredt latter i studioet*

Og der sitter Inger og jeg, de eneste blondinene i rommet, og kikker rundt oss som tente lys og lurer på hva vi har gått glipp av nå, og finner det lurest å bare smile med de andre og prøve å holde på tilstedeværelsen i blikket. Frasen "I´m Norwegian, I´m not stupid" sitter ganske løst i ordforrådet vårt etterhvert. 

Nå har vi begynt på neste workshop, som er medium format film, og på onsdag skal vi ut og knipse på egenhånd med disse svære analoge kameraene. Det blir stort. Det blir bra. 

Mindre snakking, mer fotografering. 

Akkurat som vi liker det. 

Sally Mann - Candy cigarette

Fra soloppgangsturen til Ingeborg og meg i oktober.

 Constitution Hill - den bratteste bakken i Swansea. 
Her skal vi løpe opp en dag.


Swansea sett fra Mount Pleasant, kl 07.30 en mandagsmorgen.

1 kommentar:

  1. Eg e glad i bloggen din. Fint å ha nge jilt å lesa på i eksamensperioden

    <3

    H

    SvarSlett