onsdag, august 25, 2010

Sjelefred

Litt herlig med ferie er det også. Det er herlig å disponere dagene mine selv, og jeg gjør så og si akkurat hva jeg vil. I dag reiste jeg ut til sykehuset for informasjonsmøte om blodgiving. Å gi blod er en ting jeg alltid har tenkt på å gjøre, men aldri kommet langt nok til å gjennomføre. På en måte må det jo være den enkleste måten å hjelpe andre mennesker på: å bokstavelig talt gi litt av deg selv. Etter informasjonsmøtet skulle det taes noen blodprøver, da en ikke kan begynne å tappe før det er sjekket at alt er i orden i henhold til HIV og hepatitt osv.

En relativt enkel prosedyre skulle det være, denne blodprøven. Den gode nyheten var at jeg hadde fint og lavt blodtrykk. Den dårlige nyheten var at de ikke kunne finne blodårene mine. Etter mye leting og trykking og klapping klarte den ene sykepleieren å fylle tre av seks reagensrør, før det sa stopp. Og hvis jeg ikke skal klare å få ut nok blod til noen standard tester, hvordan skal jeg klare å fylle en halvliterpose da? Det endte i allefall opp med at to sykepleiere prøvde forgjeves i en liten halvtime, gjorde tre stikk, ga opp og ba meg komme igjen om et par dager.

Så tutet jeg kollektivt hjemover med svømmebasseng i skoene, og kjente på hvor herlig det er å komme inn fra et slikt vær og henge alle klærne til tørk med det samme jeg trør innforbi dørene, samtidig som det tunge regnet trommer høylytt på vinduene. Så i stedetfor å stå på wakeboard ned til treningssenteret, bestemte jeg meg for å nyte stemningen med litt pilates i stua. Og så lagde jeg hjemmelaget chilisjokolade av rå kakaomasse og kakaosmør. Sunn sjokolade. Og så har jeg endelig kjøpt billett til Band of Horses-konserten på Rått & Råde festivalen neste helg! Fantastisk ferie.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar